Vizualinis triukšmas ir tyla diplomantų paroda Shift atveria naują puslapį Vilniaus kultūroje

Gegužė Vilniuje visada kvepia alyvomis ir… dažais. Šį savaitgalį Parvis Tarptautinio Universiteto erdvės M. K. Čiurlionio gatvėje transformavosi į gyvą, pulsuojančią galeriją. Čia duris atvėrė kasmetinė Vizualiųjų menų ir Dizaino strategijos katedros bakalauro darbų paroda „Shift“ (Pokytis). Tačiau šiemet tai nėra tik gražių paveikslėlių ekspozicija ant baltų sienų. Tai – kritinis dialogas apie tai, kaip dizainas formuoja mūsų psichinę sveikatą perpildytame mieste.

Daugiau nei estetika: Dizainas kaip socialinė strategija

Parodos kuratorė, prof. Dalia Miknevičiūtė, atidarymo kalboje pabrėžė, kad šių metų absolventų karta yra „radikaliai jautri“. Jų darbuose dominuoja ne komercinio produkto kūrimas, o problemų sprendimas.

Ryškiausias to pavyzdys – absolventės Kamilės V. projektas „Tylos Zonos“. Studentė, bendradarbiaudama su universiteto psichologijos dėstytojais, sukūrė spekuliatyvų Vilniaus viešojo transporto dizainą. Jos vizijoje autobusai ir troleibusai turi specialias „sensorinės deprivacijos“ zonas, skirtas neurodivergentiškiems žmonėms. Projektas pristatytas ne tik kaip brėžiniai, bet ir kaip 1:1 mastelio instaliacija, kurioje lankytojai galėjo patirti akustinį komfortą.

„Dizainas dažnai kaltinamas vizualinio triukšmo kūrimu,“ – teigia Kamilė. „Aš norėjau panaudoti dizaino įrankius tam triukšmui nutildyti.“

Gimnazistai – meno mediatoriai

Unikalus šios parodos aspektas – edukacinė integracija. Parvis Tarptautinė Gimnazija, besilaikydama mūsų „Tota Mens“ filosofijos, į parodos organizavimą įtraukė 10-12 klasių moksleivius. Humanitarinės pakraipos gimnazistai tapo parodos gidais (meno mediatoriais).

Tai buvo rizikingas sprendimas. Ar paaugliai gali adekvačiai paaiškinti sudėtingas konceptualaus meno idėjas? Pasirodo, taip. Mokiniai tris savaites analizavo bakalaurantų darbus, dalyvavo paskaitose apie meno kritiką ir patys rengė ekskursijų maršrutus.

„Iš pradžių bijojau, kad nesuprasiu, ką autorius norėjo pasakyti,“ – prisipažįsta dešimtokas Rokas, vedęs ekskursiją užsienio diplomatų grupei. „Bet bendraujant su studentais supratau, kad menas nėra apie teisingą atsakymą. Tai apie diskusiją. Buvo keista ir įdomu mokyti suaugusiuosius žiūrėti.“

Ne viskas patogu žiūrovui

Paroda „Shift“ nevengė ir aštrių kampų, kurie sukėlė diskusijų universiteto bendruomenėje. Vienas iš labiausiai aptarinėjamų darbų – instaliacija „Duomenų Sąvartynas“, sukurta naudojant tikrus elektronikos atliekų kalnus. Autorius siekė pabrėžti technologinio vartojimo beprasmybę.

Tačiau instaliacijos dydis ir kvapas sukėlė logistinių iššūkių. Likus parai iki atidarymo, kilo konfliktas tarp autoriaus ir administracijos dėl priešgaisrinės saugos reikalavimų. Teko ieškoti kompromiso – instaliacija buvo perkelta į vidinį kiemelį. Nors autorius iš pradžių piktinosi „cenzūra“, galiausiai pripažino, kad natūrali aplinka ir lietus kūriniui suteikė papildomą, nenumatytą prasmės sluoksnį. Tai puikus pavyzdys, kad akademinis procesas yra gyvas organizmas, kuriame derybos yra neatsiejama kūrybos dalis.

Investuotojų dėmesys

Nors paroda yra akademinė, ji pritraukė ir verslo atstovų. Dizaino strategijos programa garsėja tuo, kad ruošia specialistus, gebančius valdyti prekės ženklus. Parodos metu du studentų projektai – tvarios pakuotės sistema vietinei kosmetikos įmonei ir edukacinis stalo žaidimas apie Lietuvos istoriją – sulaukė realių pasiūlymų licencijuoti produktus.

Tai įrodo, kad riba tarp „aukštojo meno“ ir rinkos produktų Parvis universitete yra sąmoningai trinama. Mes ruošiame kūrėjus, kurie nebijo rinkos, bet ir neparsiduoda jai aklai.

Paroda „Shift“ veiks iki birželio 1 d. universiteto Didžiojoje auditorijoje ir vidiniame kiemelyje. Tai puiki proga pamatyti, kaip atrodo Lietuvos dizaino ateitis, kol ji dar neiškeliavo į plačiuosius vandenis.


Comments

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *